Szépséglabor

10 OK, AMIÉRT ÉRDEMES ABBÁZIÁBA UTAZNI

2017. július 31. Szépséglabor Szólj hozzá!

Idén már harmadjára utaztunk Opatijába  - ha csak pár napra is, de Horvátországban járva majdnem mindig elkanyarodunk a Kvarner-öbölbe, és főleg ebbe a városba. Annak ellenére, hogy szeretünk új dolgokat és helyeket felfedezni, ez a környék valahogy mindig visszacsalogat minket. Ha ellátogattok ide, szerintem ti is megérthetitek miért - de hogy addig se kelljen várni, 10 pontban össze is írtam miért érdemes ide leutazni.

1. Közel van

Opatija már akár 5 óra alatt elérhető autóval, ez megállásokkal és a határon való átkeléssel nyilván kicsit több. Mi 6 órát szoktunk rá számolni maximum - nagyon kényelmes, úton megállós szendvicsezős tempóban. Ezért akár csak hosszú hétvégére is jó úti cél lehet.

2. Kellemes mikroklíma

A Kvarner-öböl belső zugában, gyakorlatilag a hegyek oldalába épült város időjárása is különc kicsit. A meleg kevésbé fullasztó, az esték még nyáron is lehűlhetnek, úgyhogy aki nem szereti a száraz, bőrt égető napot (például én), itt jól érezheti magát. Régen, a kosztümös időkben egyébként egyenesen gyógyulni utaztak ide a magyar és osztrák arisztokraták, meg persze az édes tengerparti semmittevés kedvéért. Kellemest a hasznossal.

3. Különleges hangulat

Opatija a Monarchia idején élte fénykorát és lett a birodalom egyik legkedveltebb és legnyüzsgőbb üdülővárosa. Ezt a hangulatot máig megőrizte, és persze gondoskodnak róla hogy ez így is maradjon. Talán a rengeteg gyönyörű villa és park teszi, hogy a város valami megfoghatatlan elegáns hangulatot áraszt. Ez nem azt jelenti szerencsére, hogy egy mini, kifizetetlen Monaco és a gatyánk rámegy egy hétre. Inkább azt, hogy esténként nem rövidnadrágban fogunk flangálni, hanem felkaphatjuk a nyári ruháinkat és szandálokat, amik végre kibontakozhatnak a sétányon andalogva. Máris hiányzik....

4. Kristálytiszta víz

Tengerpartra a tengerért megyünk legfőképpen és itt a tenger kristálytiszta. A sétányról lenézve a meredek parton is lelátunk egészen az aljára, benne úszva pedig lehet bámulni a lábunk mellett elúszó halakat. Ritkán vannak nagyobb hullámok, a víz általában csendes - az olyan félős úszóknak mint én pont ideális.

5. Gasztronómia

Opatijában ne hagyjátok ki az éttermeket, mert istenieket lehet enni! A pizzát például mindenhol remekül készítik, de van néhány konkrét tippem is: mindért a Marsala Titán, vagyis a főutcán a Roko. Könnyen meg lehet ismerni mert kora estétől áll a sor a hely előtt, érdemes asztalt foglalni. A kedvencünk szintén a fő utcáról nyílik - a da Ugo egy elvarázsolt kis hely tele a fejünk felett lógó kalitkákkal, lámpásokkal, mécssekkel és élő jazz zenével esténként. Próbáltunk több ételt is, de a kedvencünk a pizza lett, az szerintünk itt a legjobb.
Ha autentikus élményre vágytok na meg jó sok húsra, akkor viszont a Boćarija Grill lesz a ti helyetek. A miénk is, ezt a helyet sem hagyjuk ki soha. Ne tévesszen meg a teniszpálya melletti bejárat a régi asztalokkal és helyi erőkkel akik itt söröznek. Ha továbbmentek, az emeleten egy eldugott kis teraszt találtok ami hamar meg is szokott telni. Itt a pljeskavica és csevapcsicsi a kötelező, a legjobb amit eddig Horvátországban kóstoltunk (hatalmas adagban egyébként, előtte ne snackezzetek, ne toljatok be a parton egy óriás palacsintát, de még fagyit se!).
De ami tényleg különlegesebb élményt hagy maga után, az a Ružmarin. Elég híres is, így asztalfoglalás nélkül vacsoraidőben nem érdemes bepróbálkozni - csak ha van 45 feles percetek. Bár megérné még úgy is, mert fantasztikus a konyha - a klasszikusok kicsit modernebb formában kaphatóak itt, a grillen a szemed láttára készül el minden és a terasz olyan kellemes hangulatú, hogy minden estédet el tudod itt képzelni. Mi is eltudtuk. Én házi tésztát ettem rákkal, J csevapot - a legjobbat valaha.

6. Este is aktív város

Itt bizony nem áll meg az élet a fürdőruha ledobása után. Ahogy írtam, jöhetnek a nyári ruhák és indulhatunk - vagy a sétányra andalogni, padon ücsörögni vagy valamelyik étterembe vagy bárba. Utóbbiból több is épült mostanában, a sétány mentén gyönyörű kilátással, úgyhogy akár bulikázni is lehet.

7. Programok

Opatijában mindig van valami ürügy a szervezkedésre. Az egyik legnagyobb ilyen "fesztivál" alkalmával a monarchiabeli időket megidézvén sok-sok kosztümös férfi és nő sétál a sétányon, táncol a villák teraszán és ha szerencsések vagyunk Ferenc József császárral is összefuthatunk....Micsoda távlatok, nem?! Mi véletlenül valahogy ilyenkor szoktunk érkezni, és jó átélni kicsit ezt az egészet - többen vannak, a sétány végképp tömve, de tényleg izgalmas.

8. Rengeteg felfedeznivaló a környéken

Opatija önmagában is lefoglalhat néhány napig, de a környéket kötelező felfedezni. A sétányon például 15 perc séta után már ott is vagyunk Voloskoban - egy idilli kis halászfaluban. Nekünk kétszer is olyan szerencsénk volt, hogy kifogtuk a helyi fesztivált. Ilyenkor ott helyben sütik a húst, halat, horvát zenekarok lépnek fel, a helyi gyerekek még késő eset is a tengerben fürdenek, legutóbb még egy kötélhúzó versenyt is láttunk a helyi erőkkel. Ez nem a turistáknak szól, inkább olyan mint egy falunap vagy déli fiesta, autentikus hangulattal. Ha sikerül kifognotok, kóstoljátok meg a kis fánk golyókat, amiket csokival öntenek le - ezt itthon is BE KELL VEZETNI valakinek! Lovran a másik irányban már picit messzebb van, de az óvárosa olyan hangulatot áraszt, amiért érdemes ide is ellátogatni. Ez a városrész most is aktívan lakott, úgyhogy teljesen át lehet élni milyen lehetett a régi élet a környéken - hasonló mint most, nem lestek be az ablakodon turisták ezrei....
Különleges sztorink kötődik az Opatija feletti hegy tetején fekvő Veprinac-hoz. Ide ugyanis vezet fel turistaút a hegyen felfelé. Amit megmásztunk. Nyáron. 32 fokban. De nálunk okosabban, vagy autóval mindenképp érdemes ide feljutni, mert gyönyörű a kilátás az öbölre és Opatijára. Emellett fantasztikus odafent a csend magunk mögött  / alatt hagyva a villákat és az embertömeget. Az itteni templomot lent a városban is lehet látni ( nem, a látszat ellenére nincs olyan közel), érdemes körüljárni - pici, de nagyon szép.

9. Lungo Mare

Az öböl egyik leghíresebb látványossága ez a sétány, ami több városon és falvon is keresztül vezet, így tényleg több kilométer sétálhatunk végig a tenger mentén. Olyan települések akadnak az utunkba, mint a kis halászfalu, Volosko, Opatija az elegáns hotelekkel, Lovran a kihagyhatatlan óvárosával, Medveja a remek strandjával és még sorolhatnám. Közben olyan villákba botlunk bele, amik a Comoi-tó partján is megállnák a helyüket... Másik előny, hogy a sétányról számos kis strand vagy elhagyatottabb partszakasz közelíthető meg - mi ezeken szeretünk igazán strandolni. Maximum 10 ember (de a legtöbben ennyi sem fér el), sziklák, az áttetsző tenger - elég idilli ezekre kifeküdni, megéri a gyaloglást. De ami talán a legjobb emlék a Lunog Mare-ról azok az esti séták, végig akár Volosko-ig. A hotelekben más-más zene szól, legtöbbször élő, és ha szerencsénk van igazi horvát dalokat is hallhatunk.

10. A napfelkelte

Opatija gyakorlatilag hegyek oldalán és tövében fekszik, amik sajnos épp kitakarják a lemenő napot. Keleten viszont semmilyen akadály nem áll a felkelő nap útjában, így ha rá tudjuk venni magunkat a korai ébredésre gyönyörű látványban lehet részünk. Én kétszer is láttam már ilyen napfelkeltét - minden csöndes még (ami önmagában is nagyon kellemes) és a víz egész gyönyörű színeket kap - igazi élmény a Lungomaren átélni ezt.